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김박사 칼럼/Kim's Column

영상전시 인터랙션 기술 및 효과 연구 - 전시 커뮤니케이션 사례를 중심으로 -

영상전시 인터랙션 기술 및 효과 연구

: 해양과학관 전시 커뮤니케이션 사례를 중심으로 -



기계문명의 발달과 더불어 정보의 시각적 효과가 가속화 되고 있다. 이에 따라 해양 과학관의 영상도 기존 전시보다는 관람객과 소통을 유도하는 전시로 발전 되고 있다. 해양 과학관은 해양문화, 해양역사, 항해선박, 해양생물 등 해양관련 전시가 주목적이나 빠른 커뮤니케이션 환경의 변화에 따라 영상의 중요성이 강조 되고 있다. 기술문명 발달로 해양 생물, 바다 속 해저의 여러 형태들을 관람객은 직접 조작을 하면서 상호작용하길 원한다. 그러므로 전시공간의 주요 매체인 영상물의 진화된 기술을 더욱 더 필요로 한다.

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본 연구는 프로젝트 운영을 통해 경험한 지역 해양 과학관을 사례로 영상 전시에서 인터랙션의 중요성을 재인식하고, 관람자 참여를 유도하는 전시 매체로써 영상기술을 효과를 심화시키는 데 그 목적이 있다. 또한 해양 과학관 영상 유형을 정보탐색 영상, 인터랙티브 영상, 특수 영상으로 나누어 조사하였으며 3가지 유형을 시각, 청각, 촉각과 물리적 요소를 중심으로 분석하였다. 마지막으로 해양 과학관 영상매체의 미래발전 방향에 대하여 간략한 소고를 정리하였다.



 According to the progress of science technology, visual effects of information is being accelerated. As a result, the ecological museum's display video is changing rapidly to attract communications with visitors than before. The main purpose of the ecological museum is an exhibition of maritime culture, maritime history, sea-going ship, marine life. but as a communicational environment is changing, the importance of display video is more emphasized. As technology is developing, visitors want to interact and handle with exhibits like marine life, marine landform. So advanced display video technology of the major exhibition medium is more needed.

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This study reaffirms the importance of the interactions in the display video exhibits by the case of local marine science museum through the experience of project operations and has a purpose to deepen the effect of video technology as an exhibited medium to induce the audience participation.

Also, we examined Marine Science Center video types divided into the information search display video, interactive display video, special display video and analyzed mainly visual, auditory, tactile and physical elements of three types. Finally, we organize a brief study for the future development direction of the Marine Science Center video media.




영상전시 인터랙션 기술 및 효과 연구 - 전시 커뮤니케이션 사례를 중심으로 -(이화여대- 김혜정).pdf




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